設定貼子語言 Set language for posts :
中文
English
中英雙文 English & Chinese

05.08.2009 | 高不勝寒

攀高望遠, 睇到嘅嘢會多啲, 好嘅唔好嘅都盡入眼帘.. 同樣地, 自然更容易成為焦點, 或者係擊中點.. 要學識點樣去前進, 要學識點樣去避免.. 高處風狂雨大, 可以依靠嘅不及低處多, 自然嘅會顯得脆弱, 要站得住腳, 就要睇根基有幾穩, 睇你有幾多支柱.. 登得更高, 向上嘅斜度會更陡峭, 進退兩難, 一朝跌落嚟會受到更嚴重嘅傷害, 所以舉步為營..

when you climb higher you see further, and of course you are able to see more things, everything good and bad at a glance.. but never forget at the same time, you get more easily spotted, focused or striked.. it's about learning how to advanced, learning how to avoid and back-off.. most of the time rain is heavier and wind is stronger at higher ground, more exposed than lower land, you hence appear to be more vulnerable.. in order to stay strong, it really depend how steady your base is, and how much support you are able to get.. the higher you set, the more slanted the way climbing up, you are stuck between going up and going down, falling off from higher point cause more deadly injuries, that is why you take every precaution..蘇軾《水調歌頭》裡有句「高處不勝寒」, 字面上講嘅係孤單造成嘅無助, 其實我覺得不寒而慄呢種感覺來得更加具體, 更加真實, 更加可怕..

the ancient chinese poet Su-Shi (not sushi, but pronounced Soo-Tsih) had this in his famous poem of all time - "one can't fight the chill at higher ground".. literally the chill caused by being alone and helpless, but i would also say the chill caused by fears is actually more substantial, more real, more frightful..
Rate this post:

37 comments:

  1. Your post describes the physical climb up a mountain and in as much it also describes the climb up in life. It's not easy to stay high up and yet maintain a humble attitude. Pride can be the downfall from the top.

    ReplyDelete
  2. 都已經攀到高點,就返唔到轉頭。因此就唔再去想太多,向遠方望吧啦。

    ReplyDelete
  3. fable frog5/8/09 11:39 AM

    hmmmm~ is this about work? or is it about spirituality? or is it just mountain climbing? LOL it's so deep though it's about height!!

    ReplyDelete
  4. 你說出了我的心聲。。。。LOL
    wait for my big fall la..;p

    ReplyDelete
  5. Therefore it is important to build up a strong base first before going high up......

    ReplyDelete
  6. This is a great analogy. It applies to everything in life, I should say. And it's also lonely at the top.

    Very nice picture. Did you take it? Where is the place?

    ReplyDelete
  7. u recall my memory that the moment i was on the top of Kinabalu Mt.:P
    that feeling was great, the land below my feet, something like u conquered the land u step... haha

    高处不胜寒,起舞弄清影,何事在人间?

    ReplyDelete
  8. SuShi or not Sushi, you have to first really psyche yourself up before the climb....:)

    ReplyDelete
  9. yeah~ agree with u...its like in the corporate world...if u wanna climb up the ladder...u must make sure u have enough support frm behind~ lolz

    ReplyDelete
  10. what triggers u to write this?

    ReplyDelete
  11. but at least you are up there once!

    ReplyDelete
  12. Whatever triggered you to write this post... I'm juz glad the situation made you contemplate. It's alwiz great to have awareness. ^_^

    ReplyDelete
  13. Not exactly something I can experience. I am too lowly...

    ReplyDelete
  14. 點解甘有感触?
    令我諗起孔老師
    "登泰山而小天下"
    同時登高卻有不同感受

    ReplyDelete
  15. sounds like ur in tat condition wor. i guess its nvr something easy lor. but what to do, tats working life. but then we can always balance it up with more warming personal life, with lots frens and family tat always standby us :)

    ReplyDelete
  16. Yo this post got me thinking & dreaming so much. I recall one supplier who climbed the roof of his house to fix the tile. It was slanted of course and he lost his balance. He fell flat to the ground crashing his head and died instantly. Well, his footing was not stable and firm on a slanted surface. So Leu has another good theory of the corporate world where I have witnesses TOO MANY fallen heroes. They lost their footing besides being shot by arrows from the back. Here, I would believe that Feng Shui helps the career to ward off untowards. Good luck Thamby!

    ReplyDelete
  17. when i climb higher, i feel myself become a small sand... ...

    ReplyDelete
  18. 这个就学习的点罗,不容易呢~
    所以有时候宁愿在平原就好~:)

    ReplyDelete
  19. for every climb, there's a struggle corresponding to it. Yes you are vulnerable to failure or success..depends on how you pursue and finish your flight.

    ReplyDelete
  20. 哗哗哗!好深啊!嘻嘻。kidding lah.
    为什么突然间这么感触啊?Hope all is ok.

    ReplyDelete
  21. Mei Teng:
    yeah that is actually what i'm trying to relate life and work to climbing a mountain.. hmmm, actually downfall can be caused by many other factors besides pride, that is why we should take every precaution :)

    海市蜃樓:
    換句話講, 即係"人在江湖, 身不由己"啦?? 咁又係嘅, 人都係要向前看, 實在冇乜必要往後看..

    fable frog:
    it can be life, it can be work.. or it can be as literally as just about mountain climbing.. depend how you are gonna view it.. but of course i wrote this for some reasons.. :)

    Danny:
    我們同是天涯淪落人?? 哈哈.. what is that about your big fall leh?? you gonna blog about it soon?? waiting.. :)

    ReplyDelete
  22. Grass:
    yes you are right, the base is always important.. and also how much support you can get is also important.. to me, staying up high needs a lot of supporting factors in order to stay tough.. :)

    HappySurfer:
    thanks, and i am actually trying to bring out some message from the literally mountain climbing.. nope, i didn't take that picture, in fact i "took" it from some websites - the source of photo is written down on the photo itself :)

    Wois:
    haha, i wasn't thinking really about how it feels to conquer a mountain, but rather related to life and work.. more spiritually rather than the literal message you got.. 轉朱閣 低綺戶 照無眠 不應有恨 何事長向別時圓?

    ReplyDelete
  23. manglish:
    true, you need to be tough and well prepared for everything.. climbing up, or even you decided to back-off.. :)

    Leu:
    yeah, a strong base and enough support is always important.. but other than that, there are actually many other factors you need to have in order to stay up high :)

    bluesole:
    nothing really.. am trying to relate life and work with the mountain climbing.. just a sudden thought.. :)

    Superman:
    everyone is there on their top, just depend how much further you are aiming to go, and how ready you are to stay up there.. :)

    ReplyDelete
  24. Gratitude:
    yeah, a sudden thought but there's this little triggering point that make me write about this analogy.. being at this position, it's good to contemplate and have that awareness.. keep steady and fact the world.. :p

    khengsiong:
    hahaha, sooner or later you will sure be able to experience this, trust me you will.. :p

    tagnan:
    因為少少事情發生, 所以就有感而發囉, 用呢個登山, 高處不勝寒, 確係幾貼切我覺得.. 你可以"登泰山而小天下", 證明你係樂觀, 而且係滿懷希望嘅.. 同我依家嘅心情完全南轅北轍.. 哈哈:D

    ReplyDelete
  25. the happy go lucky one:
    yeah you are right.. sometimes i do feel myself caught in such situation, and this mountain climbing analogy is quite true i somehow realised.. well, no worries, i can handle and have a good balance.. i have my life and good friends and caring family.. thanks for that advice!!

    Twilight Zone:
    haha, thinking i can expect but why is Arumugam making so much dream about this post?? thought Arumugam don't go climb mountains but only run here and there chasing Ms Arumugam around the trees and bushes?? hahaha.. yes, it's really scaring to fall down from a high ground, not because you cannot get hold of it, but because of other external factors.. so i guess you must have a very good fengshui tip for me to ward-off all these factors?? hmmm, good luck is not enough, you must point out those fengshui tips to me.. kekekeke :p

    亠乂助:
    hmmm, somehow it's true, because there are more things you see when you get higher, that's why you feel like you are actually such tiny.. well, then learn to grow bigger.. keke :)

    ReplyDelete
  26. summer:
    人其實無時無刻都應該在學習的過程當中吧.. 雖然有時會覺得甘願守在平原, 但是這是你要的嗎?? 看到眼前一座高山聳入雲霄, 你不會有興趣知道雲霄裡的山峰到底有些甚麼嗎?? :)

    Ayie:
    i agree with you, there's a struggle with every step you climb, the higher you go the more vulnerable you are.. yeah, and there is where you learn to be more steady and stay tougher..

    雪芬:
    突然有感而發罷了, 還好喇, 要不然每天寫吃這些吃那些, 也會有點悶嘛, 今天就來些一些不同的, 引發讀者的一些想法.. :)

    ReplyDelete
  27. is that you on the picture? i assume so coz you put your blog watermark that.. haha.. and its cool! =)

    yeah.. life is full of challenges!

    kenwooi.com

    ReplyDelete
  28. 哇! 大佬, 发生咩事啊? 点解忽然间咁有感触嘅?

    ReplyDelete
  29. kenwooi:
    hehe, that wasn't me and that photo wasn't mine too, just grab it elsewhere and label my blog URL.. anyway, i did also specify the source of the photo in the photo itself woh.. yeah, every step you take in life is a challenge, stay tough!! :)

    Chris:
    忽然間因為某件事情而有感所發啫.. 不過其實都應該係時候開始諗諗呢啲嘢架喇, 細佬..

    ReplyDelete
  30. erm, SK, this is not the usual you, but it's good to see the different side of you. :) All the best for your work and life. If you need some cheer up and food can't satisfy you, email me. (hello~, It's not that kinky stuff you're thinking ok!) LOL. ;)

    ReplyDelete
  31. 兄弟亦係一個樂觀之人 少少小事 絕對難不倒你
    岂能尽如人意 但求問心無愧
    共勉之

    ReplyDelete
  32. 食得咸鱼抵得渴. In time like that, you can go up or go back down. All up to you.

    ReplyDelete
  33. Freedom09:
    haha, not the usual me, perhaps you are right, since you only know me by reading my blog posts.. hmmm, am wondering how you can satisfy me here, kekekekeke :p

    tagnan:
    好多時候我都會選擇樂觀面對嘅, 但係有時都會有例外架, 尤其係越諗越多顧忌嘅時候.. "這種刺猬 連誰曾待我好 都可帶來傷勢"啊.. :)

    LEon:
    most of the time it's even tougher for you to go back down after you have gone up.. well, that's life, you just gotta expect challenge for every step you take right?? :)

    ReplyDelete
  34. Yer~ Sounds so kinky! I mean through chatting lo ok! :P What you think jek? [shy]

    ReplyDelete
  35. Freedom09:
    wah, what kinky woh?? i was just asking how you are going to satisfy meh only woh.. it's you yourself who thinks about something kinky only woh.. hahahaha!! :D

    ReplyDelete
  36. 无敌最寂寞,站在高处,要牺牲很多的!

    ReplyDelete
  37. 山城大熊:
    的確係有啲咁嘅感覺, 不過少少犧牲係難免, 只不過我覺得高處上嘅“不寒而慄”來得更加可怕..

    ReplyDelete